Bądź na bieżąco:

FEEDBACK TO PREZENT

opiekunka ideowątku: Agnieszka Matonia

 

Feedback, czyli informacja zwrotna, to komentarz lub ocena, którą ktoś otrzymuje na temat wykonywanej pracy, usługi, czy zachowania.  Służy do rozwoju, poprawy lub oceny danego elementu. Feedback może/powinien być traktowany jako prezent dla drugiej osoby, bo jak to z prezentami bywa, to my decydujemy komu go dajemy i w jakim tonie. Możemy się postarać dopasować go do odbiorcy (jak przemyślany i zaplanowany prezent), możemy też użyć standardowego schematu (który niekoniecznie trafi do serca czy zostanie przyjęty z radością). Im lepiej znamy daną osobę, im lepsze mamy z nią relacje, tym łatwiej nam dopasować dawana informację zwrotną i tym skuteczniejsza ona będzie. Dlatego też zanim zaczniemy trenować dawanie feedbacku, musimy zadbać o relacje, które leżą u podstawy wszystkiego!

 

 

RODZAJE FEEDBACKU

Ważne jest, aby sobie uzmysłowić, że feedback to nie tylko mówienie co nam się nie podoba w drugiej osobie czy w jej zachowaniu, to nie jest po prostu narzekanie bez chęci porozumienia. Warto odczarowywać feedback i pamiętać o nim nie tylko w problematycznych sytuacjach. Jakie mamy rodzaje feedbacku?

 

1.FEEDBACK POZYTYWNY – to nic innego jak powiedzenie drugiej osobie: „świetna robota,” „widzę jak ciężko pracujesz,” „widzę twoje starania.” To forma pochwały, na którą często nie znajdujemy czasu, a jest niezmiernie ważna ponieważ właśnie ten rodzaj feedbacku odczarowuje jego złą sławę.

 

2.FEEDBACK KONSTRUKTYWNY – jest  to rodzaj informacji zwrotnej, kiedy podpowiadamy komuś jak zrobić coś lepiej, dajemy jakieś wskazówki i zależy nam, aby druga osoba się mogła rozwinąć. Jest to zaproszenie do rozmowy o tym co nie działa i co można z tym zrobić.

 

 

EMOCJE

Informacja zwrotna stanowi ważny element wszelkich interakcji, wpływając nie tylko na relacje międzyludzkie, ale również na nasz rozwój i skuteczność działań. To kluczowe narzędzie! Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie jest łatwo dawać i odbierać trudne dla nas komunikaty, ani obserwować reakcje bliskich nam ludzi na nasz feedback. Ważna jest więc  świadomość, że emocje które towarzyszą nam kiedy słyszymy informacje zwrotne są pewnego rodzaju procesem i mają kilka faz, które są raczej nieuniknione i każdy z nas przez nie przechodzi. Możemy je jedynie przyspieszyć lub zredukować siłę rażenia niektórych z nich. Dużą rolę odgrywa tutaj to, jak bardzo przekazany feedback zaburzył wyobrażenie odbiorcy o sobie. Może się na przykład zdarzyć, że osoba odbierająca feedback, całkowicie zatrzyma się na którymś etapie. Jeśli więc chcemy dawać taką informację zwrotną, która posłuży drugiej osobie to warto znać te fazy.

 

 

FAZY REAKCJI NA FEEDBACK

Kolejne etapy reakcji na feedback można zobrazować akronimem: SARAH

 

 

(z ang. shock) to po prostu pierwszy szok naszego organizmu na to co słyszymy na nasz temat

 

(z ang. anger) to złość, którą czujemy na temat treści informacji zwrotnej, gdyż często się okazuje, ze zaskakuje nas ona, smuci czy złości

 

(z ang. rejection) to wyparcie, nasz racjonalny umysł podpowiada nam, że to co usłyszeliśmy nie może być prawdą o nas

 

(z ang. acceptance) czyli akceptacja, to moment kiedy największe emocje opadają i jesteśmy w stanie zobaczyć w feedbacku prawdę, czy drogę do dalszych działań

 

(z ang. healing) czyli zdrowienie to moment akceptacji feedbacku, kiedy już jesteśmy w stanie z nim konstruktywnie działać. Ważne jest zaznaczenie, ze konstruktywne działanie to nie koniecznie stuprocentowe zaakceptowanie informacji zwrotnej jako „prawdy” i zastosowanie się do usłyszanych wskazówek. To od nas zależy czy przyjmiemy feedback i coś z nim zrobimy.

 

 

 

 

 

 

 

SOCIAL STYLES

 

Znajomość faz odbioru informacji zwrotnej jest kluczowa, pomoże nam ona budować kulturę dawania sobie feedbacku w bezpieczny sposób, z poszanowaniem drugiego człowieka. Jeśli jednak chcemy zadbać, aby feedback zawsze był „szyty na miarę” i odpowiedni dla danej osoby, to powinniśmy być świadomi tego, że jesteśmy jako ludzie bardzo różni. Co za tym idzie? W różny sposób się komunikujemy, mamy różne cechy charakteru czy osobowości, nie każdy argument, zdanie czy sformułowanie trafia tak samo do różnych osób.

 

O CO ZADBAĆ?

Aby feedback naprawdę był prezentem, który ma komuś posłużyć i go rozwinąć warto się zastanowić czy w momencie dawania go:

  • jesteśmy w stanie usiąść obok, drugiej osoby, a nie naprzeciwko niej,
  • stawiamy problem w przestrzeni przed nami, a nie między nami,
  • aktywnie słuchamy, zadajemy pytania i godzimy się z myślą, że można czegoś do końca nie zrozumieć,
  • wyrażamy uznanie i podziękowanie za pozytywne dokonania, a nie tylko wytykamy błędy,
  • dostrzegamy mocne strony rozmówcy i widzimy możliwość wykorzystania ich w obliczu trudności,
  • egzekwujemy odpowiedzialność bez zawstydzania i obwiniania rozmówcy.

 

 

 

REAKCJE NA FEEDBACK

 

Warto pamiętać, że samo mówienie, że feedback to prezent i trenowanie dawania feedbacku to tylko jedna strona medalu. Zachęcamy, aby samemu traktować informację zwrotną na nasz temat jako prezent – ułatwiający rozwój, pozytywną zmianę w sobie, w swoim działaniu oraz w relacjach z osobą, która odważy się taki feedback nam dać.

 

Jeśli chcemy żeby dana osoba wróciła do nas z kolejnym feedbackiem, powinniśmy umiejętnie na niego reagować, czyli podziękować, być otwartym i dopytywać, jeśli czegoś nie rozumiemy. Zaakceptujmy to co słyszymy i okażmy empatię, pamiętajmy jednak, że to my decydujemy co zrobimy z informacją zwrotną. Zawsze mamy kilka opcji: 

 

  • możemy zdecydować, że szybko coś poprawimy/zmienimy,
  • możemy popracować nad tym w nieco dłuższym czasie,
  • możemy też niczego nie zmieniać, ponieważ z jakichś względów tego nie chcemy.

 

Mamy do tego prawo, ale pamiętajmy że takie same prawo do 3 reakcji ma odbiorca naszego feedbacku.

 

 

 

NIE ZATRZYMUJ SIĘ!

POZNAJ DWA PRZYKŁADOWE MODELE FEEDBACKU:

 

Zostało opracowanych wiele modeli bezpiecznego i rozwojowego dawania feedbacku. Kiedy zaczynamy praktykować dawanie informacji zwrotnej warto się z nimi zapoznać i dopasować je do siebie, tak aby było nam z nimi łatwo i bezpiecznie.

 

 
BRAIN – FRIENDLY FEEDBACK wg. Lee Ann Reminger

Model ten składa się z czterech etapów:

  1. zadajemy zamknięte pytanie zaczynające się od słowa „czy,” tak aby otrzymać odpowiedź twierdzącą i pozytywnie nastroić do rozmowy. Może to być pytanie: „Czy masz teraz chwilę, aby ze mną porozmawiać?”
  2. podajemy konkretne dane/fakty, mówimy o rzeczach obiektywnych, takich które łatwo nazwać,
  3. wskazujemy efekt/skutki jakie miała dana rzecz. Robimy to gdyż nasze mózgi kochają logikę i wyjaśnienie pewnych rzeczy ułatwia ich zrozumienie i przyjęcie,
  4. zapraszamy do rozmowy: pytamy o opinię, o punkt widzenia, zapraszamy do przejęcia odpowiedzialności.
START STOP CONTINUE

W tym modelu przekazujemy informację co chcielibyśmy aby ktoś zaczął robić, jak ma zmienić swoje zachowanie. STOP: mówimy co powinna druga osoba przestać robić, START: mówimy najpierw czego brakuje, oraz CONTINUE: sugerujemy co dana osoba powinna robić dalej, za co ją cenimy. 

 

Przykład: „Przestań wychodzić do koleżanki, bez mówienia mi o tym wcześniej. Chciałabym, żebyś zaczęła mówić mi, że Cię nie będzie, abym nie była zaskoczona i się nie martwiła, jednocześnie bardzo  doceniam, że zawsze odbierasz telefon kiedy dzwonię i mówisz szczerze o której wrócisz.”